שמרו על קשר
שמרו על קשר
רוצים עוד פרטים על היהדות הקראית? רוצים לקחת חלק בפעילות? צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם:
מבוא
ביהדות זמננו קיימים גישות וזרמים רבים, היהדות מעולם לא הייתה אחידה, אחת וחד-גונית. דעות ופרשנויות שונות היו תמיד ביהדות. מאז שפסקה הנבואה וחרב המקדש, קמו ועלו תנועות, כיתות, מפלגות, חצרות, ופלגים שונים. רובם ככולם מנסים, בדרך זו או אחרת, להביא מטעמם משהו "יהודי", להחיות את היהדות ולהפוך את הקיום היהודי בגלות לקיום בר-קיימא.
מה היא היהדות הקראית?
היהדות הקראית, כשמה כן היא - מבוססת על המקרא, ועל השאיפה לקיים את חוקי התורה, על פי התורה הקדושה שניתנה למשה רבנו עליו השלום במעמד הר סיני, ועל פי שאר דברי הנביאים ששלח אלוהים לעם ישראל. בכך, מהווה התנ"ך, דבר האל, את מקור הסמכות הדתי היחידי לעם ישראל.
היהודים הקראים דוחים כל הענקת קדושה או תוקף מחייב לכל דבר אנוש מאוחר יותר, כדוגמת "התורה שבעל-פה" הרבנית, "הברית החדשה" או "הקוראן", אך בד-בבד מקבלים את התלמוד והמשנה כדברי חכמים וכחלק מהמורשת התרבותית וההיסטורית של עם ישראל, אשר נכתבו במשך השנים ואינם מהווים מקור מחייב. דברי חכמים אלה, חלקם נכונים וחלקם שגויים, ככל דבר אנוש. אך כל דבר אנוש - בעצם מהותו - הוא דבר אנוש, אינו יכול לסתור את דבר האל, אינו יכול להוסיף לו או לגרוע ממנו.
היהודים הקראים דוחים את העקרון הבסיסי ביהדות האורתודוקסית, לפיו לרבנים מסורה סמכות בלעדית לפרש את התורה, ולפיו פרשנותם מחייבת, אף כאשר היא סותרת את הכתוב, מוסיפה לו או גורעת ממנו. היהודים הקראים מאמינים שכיום, בהעדר נבואה, קיימת לכל יהודי חובה ללמוד את התורה היטב ולפרש אותה בעצמו.
על כל יהודי מוטלת החובה להחליט מה הפירוש הנכון, מאחר ובסופו של דבר האחריות על מעשיו, השכר והעונש, מוטלים על שכמו של כל אדם ולא על כתפי הסמכות המרכזית שעליה מסתמך האדם.
כיצד מפרשים?
ביהדות הקראית מפרשים את התורה על פי הכתוב הלשוני הפשוט תוך כדי שימוש והסתמכות על כללי הלשון והעברית וההיקש הלוגי הפשוט על סבל הירושה.
הכתוב – כ"ד ספרי הקודש, ז"א התנ"ך כולו.
ההיקש – הבנת דבר אחד מתוך דבר אחר עפ"י הקשר לוגי .(מתוך התנ"ך כולו )
סבל הירושה – אופן ביצוע המצוות והחוקים שנכתבו בתורה הקדושה. כפי שהועברו מאב לבן במשך הדורות.
מדוע לא תורה שבעל פה?
קיימות שתי סיבות מרכזיות, הכוללות הוכחות רבות, מדוע אסור להאמין שניתנה תורה שבעל פה.
- מתוך התנ"ך אין שום ראיה לכך שהתקבלה תורה נוספת, אלא להפך, קיימות ראיות רבות לכך שלא התקבלה תורה נוספת. כך למשל נאמר: "תּוֹרַת ה' תְּמִימָה" (תהילים י"ט 8), זאת אומרת שפרושהּ של התורה נמצא בתוכה והיא תמימה ושלמה. ועוד ציווה ה' ית"ש ביד מלאכי, אחרון הנביאים, לשמור את תורת משה, ולא הזכיר אף תורה שבעל-פה: "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי, אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתוֹ בְחֹרֵב עַל כָּל יִשְׂרָאֵל חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים" (מלאכי ג' 22).ובספר דברים נאמר: "וַיְהִי כְּכַלּוֹת מֹשֶׁה לִכְתֹּב אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר, עַד תֻּמָּם", (דברים ל"א 24) כלומר כל דברי התורה נכתבו על הספר. ועוד מחזק ספר יהושע ואומר כי יהושע "קָרָא אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה... לֹא הָיָה דָבָר מִכֹּל אֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה, אֲשֶׁר לֹא קָרָא יְהוֹשֻׁעַ", (יהושע ח' 35-34) כלומר כל מה שציווה משה ע"ה נקרא (וקוראים מהכתב), ולכן לא ניתנה תושב"ע. ולאחר מכן יהושע הנביא מחזק ואומר: "וַחֲזַקְתֶּם מְאֹד – לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת, אֵת כָּל-הַכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה: לְבִלְתִּי סוּר-מִמֶּנּוּ, יָמִין וּשְׂמֹאול" (יהושע כ"ג 6).ועוד כתוב בתורת משה נביאנו ע"ה: "אִם-לֹא תִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת, הַכְּתֻבִים, בַּסֵּפֶר הַזֶּה", (דברים כ"ח 58) כלומר, המצווה היא להקשיב לדברים הכתובים, ולא לדברים שנאמרו בע"פ כביכול.
- תוכנה של התושב"ע עצמה מעיד על כך שהיא אינה אלוהית - בכל התושב"ע לא נוכל למצוא לעולם הנחיות או מצווֹת של אלוהים ית', אלא רק דברים של בני אדם, למשל: 'רבי יוסי אומר כך ורבי יהודה אומר אחרת'. הדבר מוכיח שֶׁאֵלֶּה לא דברי אלוהים, אלא הם דברי בני אדם. עוד יש לומר שהמחלוקות שנמצאות במשנה ובתלמוד מוכיחות שאין אלה דברי אלוהים, כי אלוהים ית"ש לא סותר את עצמו ומורה לנו דבר והיפוכו. נוסף על כך, אין לטעון שהתושב"ע היא הפירוש לתורה, מאחר ויש שם דברים בעניינים נוספים על העניינים בהם דנה התורה, ואף הרבניים בעצמם מודעים לכך שרבות מההלכות שלהם (כמו למשל הלכות היתר נדרים, שבת, חגיגות ומעילות) לא קשורות לתורה, ואין להן על מה לסמוך או שהן דחוקות מאוד. למשל במשנה, מסכת חגיגה, א', י"א: "הֶתֵּר נְדָרִים – פּוֹרְחִין בָּאֲוִיר, וְאֵין לָהֶם עַל מַה שֶּׁיִּסְמֹכוּ. הִלְכוֹת שַׁבָּת חֲגִיגוֹת וְהַמְּעִילוֹת – הֲרֵי הֵם כַּהֲרָרִים הַתְּלוּיִין בְּשַׂעֲרָה, שֶׁהֵן מִקְרָא מֻעָט וַהֲלָכוֹת מְרֻבּוֹת...".
אף שכעת איננו הרוב בעם ישראל, עלינו לדעת שאין רצונו של ה' בדרך הרוב, אלא בדרך הנכונה והקרובה לרצונו יתברך. ככתוב: "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם, כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים" (דברים ז' 7).
אנו שומרים על דרכנו מאחר וזו הייתה דרכו של העם בעבר, בהיותו צמוד לתורה התמימה והטהורה. גם..ץ.הב אברהם אבינו ע"ה היה יחיד בקרב כל גויי הארץ, וכן כלב בן יפונה ויהושע בן-נון משנים-עשר המרגלים וכלל העם. העם היהודי שהאמין בצדקת דרכו, היה תמיד מיעוט בקרב שאר העמים.
אז מי אנחנו?
אנו היהודים הקראים, מהווים חלק בלתי נפרד מעם-ישראל בעבר, בהווה ובעתיד: במשך הגלות ארוכת השנים, לא פסקו הכיסופים והגעגועים שלנו לירושלים ולארץ-ישראל, הם הובעו בשירה ובפיוטים, בתפילה ובמנהגים המבטאים את גודל הצער על הגלות והחורבן. רבנו דניאל אלקומסי זצ"ל שחי כמאה שנה אחרי רבנו ענן בן-דוד זצ"ל, היה ה"ציוני" הראשון. במכתביו שנכתבו בשפה העברית לאחיו בגלות, קרא קריאה נרגשת להתיישב בירושלים, ואף קיים זאת בעצמו ונמנה על "אבלי ציון", שהיוו קבוצה מהיהדות הקראית שחיה במאה התשיעית והתיישבה בירושלים.
נמצאים בכל רחבי הארץ ובארצות תבל
כיום אנו נמצאים בכל רחבי הארץ ומונים כארבעים אלף נפש ומתגוררים: בערים, בעיירות ובהתיישבות העובדת, אולם הפעילויות מתקיימות בריכוזים הגדולים: הערים: רמלה, אשדוד, ירושלים, בת-ים, ראשון לציון, קרית-גת, אופקים ובאר-שבע, וכן במושבים: מצליח ורנן. בני העדה עובדים ונוטלים חלק ועובדים בכל ענפי המשק: בחקלאות, בתעשייה, במדע וברפואה וכן במגוון עיסוקים כגון: המקצועות החופשיים, במערכות הביטחון הגלויות והסמויות,בשרות המדינה כעובדים וכמנהלים הממלאים את תפקידם בנאמנות ובמסירות ורבים מאתנו הפכו למופת בתפקודם ואף רבים זכו בפרס "העובד המצטיין" ובפרסי בטיחות ואחרים.
אנו, כשאר היהודים, פזורים עדיין בארצות תבל ופזורינו מונים כשמונה עשרה אלף נפש ונמצאים בארצות הברית, בקנדה, במדינות ברית המועצות לשעבר (קרים, גרוזיה ועוד) בפולין, בתורכיה, באוסטרליה, בצרפת, באנגליה, בשוויצריה ובארצות אחרות.
שכם אחד מן הפעוטון ועד לאוניברסיטאות דרך השרות הביטחוני
הדור הצעיר של בני העדה ממשיך את מסורת אבותיו עם המבט לעתיד והוא לומד ומשתלב בכל מוסדות החינוך הקיימים בארץ, מן הפעוטון ועד לאוניברסיטאות.
תחושת האחדות ושותפות הגורל כחלק מן העם היהודי הייתה קיימת מאז ומתמיד. בין הקרבנות היקרים שהקריב העם על הקמת המדינה ועל שמירת בטחונה נמצאים מיטב בנינו ובראשם ד"ר משה מרזוק, אחד מחייליה של המדינה בראשית דרכה שהועלה לגרדום במצרים, ועוד אחרים שהקריבו את חייהם ואת בריאותם למען המולדת.
אורח החיים המיוחד בחיי היום-יום
שמירת חקי התורה לפי פשט המקרא, ההווי המיוחד והמסורת ניכרים בחיי היום-יום. אנו מארגנים בחופשות החגים ובימי הלימודים פעילויות לילדים, לנוער ולמבוגרים, שיעורי השלמה בנושאי הלכה, דת ומקיימים ימי עיון, ימי גיבוש, סמינרים והרצאות, בפעילויות מתקיימות במרכזים הקהילתיים של העדה ובכל מקום שבו מרוכזים בני העדה.
מתעניינים? מעוניינים להעמיק את ידיעותיכם?
בקרו במרכז המבקרים שלנו ברמלה. במהלך הביקור תזכו להרצאה מרתקת על מאפייניה הייחודיים של היהדות הקראית וכן ביקור בבית הכנסת.
לפרטים נוספים לחצו כאן
לתיאום ביקורים נא ליצור קשר בטלפון: 08-9249104